Yoga i Lund

Yoga i Lund

Yoga har funnits i över tusen år, och var från början ett sätt att nå absolut frihet genom åtta steg: Återhållsamhet, regelbunden disciplin, kroppspositioner för hälsa och meditation, andning, balans av sinnet, fullkomlig koncentration, djup meditation och slutligen uppvaknandet.  Från början handlade yogan om att frigöra sig från sin kropp och lämna det fysiska bakom sig, men idag finns det många som använder yoga för att öka fokuset på sin kropp. Många idag ser även yoga som en träningsform, som utmanar en fysiskt men även psykiskt. Det finns många roliga och inspirerande yogakurser att ta, bland annat en hel del som går att finna i Lund!

Meditationskurs

En stor del av yoga är som sagt fokuset på det sinnliga, genom meditation. I Lund kan man nu gå en meditationskurs, med Urban Balance Club. Kursen kommer att vara på söndagar, och varje kurstillfälle varar i en timme. Meditation är bra att träna på för att lära sig att uppnå fullkomlig avslappning. Det är ett sätt att varva ner och minska stressen i vardagen, och en bra grund att stå på i fortsatt yogaträning.

Sommaryoga

Sommaryoga

I Lund går det även att gå en sommarkurs i yoga, hos Urban Balance Club. Denna kurs är gratis, och är perfekt för den som är nybörjare inom yoga men gärna har velat prova på. Kursen innehåller två träffar, och båda håller till utomhus. Det finns även yoga studios i Lund som erbjuder ett sommarkort, som Raja Yoga Lund. Genom att betala en engångsavgift, kan man då få prova på de olika yogakurserna som hålls under sommaren. Detta erbjuder en chans att prova på flera olika sorters yoga, under hela sommaren.

Golfyoga

För de som vill kombinera två olika träningar i en, eller bara känner för att testa någonting annorlunda, kan golfyoga vara någonting att prova på! Kursen hålls i samarbete med Lunds akademiska golfklubb, och erbjuder en timmes yogaträning, med golfklubbor, som kan hjälpa en att förbättra sitt golfspelande. Fokuset ligger på de muskler som kroppen använder i golfen, samt på koncentration och på balans. Passar både nybörjare och erfarna.

Gravid och baby-yoga

Gravid och baby-yoga

För den som är gravid men ändå vill hålla igång kroppen, kan gravidyoga vara ett perfekt alternativ. Gravidyoga hjälper till att hålla kroppen stark, men kan även hjälpa till att minska den stress och trötthet som man upplever under graviditeten. Många anser även att gravidyoga hjälper till att förbereda en inför förlossningen. Och efter förlossningen, finns det även Mamma baby-yoga som man kan gå på! Denna yoga är för de som har återhämtat sig efter sin förlossning, passar de med en bebis som är ungefär 2 månader gammal. Under träningen får man chansen att åter stärka upp muskelgrupper som kan ha försvagats efter graviditeten, som bäckenbotten och bukmuskeln. Denna typ av träning är även utmärkt för att lära kroppen att avlasta ryggen, som annars oftast överansträngs när man måste bära runt på en bebis hela dagen. På detta yogapass är man även välkommen att ta med sig sin bebis, som får delta under vissa av yogaställningarna. Passet passar bäst om bebisen är över 10 veckor, men har ännu inte hunnit börja gå.