Yoga för nybörjare

Yoga kan förknippas med en rad olika positiva effekter, både mentalt och fysiskt. När man tränar yoga, tränar man många olika delar av kroppen och övar samtidigt sin förmåga att träna flera saker parallellt. Träningsformen ger bland annat ökad styrka, smidighet och balans, samtidigt som man finner en ro och får ett ökat lugn i kroppen. Över tid kan man också öva på att träna upp den mentala närvaron och medvetenheten, för att lära sig att uppskatta nuet och hantera stress i vardagen.

Det finns flera anledningar till att man kan vilja börja med yoga. Kanske känner man sig stressad och vill hitta ett sätt att koppla av, kanske vill man komma igång med träningen, eller så kanske man vill börja med yoga som ett komplement till sin ordinarie träning. Oavsett anledning är yoga en träningsform som passar alla i och med dess variation och de olika kvaliteter som ges möjlighet att förbättra. Träningsformen går att anpassa efter varje individs förutsättningar, önskemål och behov vilket gör den till en träningsform för alla, inte minst nybörjare.

Börja med yoga

I och med det breda utbud av yogaklasser som erbjuds är det enkelt att komma igång med yoga. Som nybörjare är det viktigaste att komma igång och testa sig fram för att hitta rätt yogaklass för sina förutsättningar, önskemål och behov. Klasser finns till exempel att hitta på lokala gym, yogastudio eller spa. SATS erbjuder ett flertal olika typer av yogaklasser, allt från Hatha yoga som fokuserar på att öka styrka, rörlighet och bekantskap med yogapositioner, till Yin yoga som handlar om att koppla av musklerna och vila kroppen.

Bor man inte nära någon anläggning som erbjuder yogaklasser eller om man av någon anledning inte har möjlighet att ta sig dit, är yoga en träningsform som kan utföras i hemmet. Det finns olika typer av onlineträning att ta del av och det går att komma långt med detta som redskap. Utrustning är inget krav, men träningskläder och en yogamatta underlättar. Även här gäller det att hitta en onlineträning eller guide som uppfyller ens förutsättningar, och det finns mängder av guider att testa och välja mellan.

Att till en början lägga fokus på att lära sig grundpositioner i yoga för att lära sig tekniken är en fördel, då dessa är återkommande. Vanliga grundpositioner inom traditionell yoga inkluderar bland annat barnets position, eller Balasana, som går ut på att med böjda knän sitta mot hälarna, sträcka ut armarna och luta sig ner mot golvet. Det är en lugnande viloposition som stretchar lår och höfter. En annan grundposition inom traditionell yoga är den nedåtgående hunden, eller Adho Mukha Svanasana. Denna position fokuserar på styrka i överkropp, men också på stretch och avslappning. När man som nybörjare kommit igång och hittat en yogaform som passar ens förutsättningar, behov och önskemål kan en yogarutin etableras. Precis som med yogaform, är det också viktigt att finna en rutin som passar ens individuella förutsättningar, behov och önskemål. Det kan vara allt från dagliga rutiner på tio minuter, till något eller n