Vattenyoga

Ett bra sätt att träna både kropp och själ är vattenyoga. Vatten har fantastiska egenskaper och är ett utmärkt element att träna i. Befinner man sig i vatten blir man mer avslappnad än på land så det är verkligen bra för kroppens alla leder och muskler. Att träna yoga på land kan ofta medföra smärta, men flyttar man över träningen till vattnet blir det en helt annan sak. I vattnet känner man sig viktlös och kroppen frigör sig från spänningar och stress på ett behagligt sätt. Det känns lyxigt att känna sig viktlös i vattnet och man tränar samtidigt som man mår bra.

Vattenyoga

Balansen blir bättre ju längre man håller på med sin träning och det belastar inte knän, anklar eller höfter. Man blir stark i bäckenbotten och får starka magmuskler. Alla kan börja med yoga, det behövs inga förkunskaper. Om man lider av ångest släpper den lättare i vatten för vatten har den inverkan på kroppen och själen att man kommer in i ett meditativt tillstånd som är mycket behagligt. Man får göra skonsamma rörelser för kroppen och yogan anpassas individuellt till varje individ. Även den som aldrig tidigare testat denna form av gymnastik kan delta utan problem! Bra effekter med vattenyoga är: man får bättre sömn efteråt, man får mer rörelse i små leder, axlar, knän och höftleder, kroppen blir mer stabil, man frigör spänning och stress som man burit runt på, man får en klarare medvetenhet och blir klarare i tankarna, man får bättre balans och blir mer kroppsmedveten, andningen blir bättre och man får upp “flåset” bättre.

 

De flesta övningar funkar i vattnet

 

Övningar som kan vara svåra eller omöjliga att göra på land funkar oftast i vattnet eftersom kroppen blir mjuk och följsam även om man är stel sedan tidigare. I England och USA har vattenyoga kommit på stark framfart och den blir bara större och större. Vattenyoga kallas även för “Aqua yoga”, “yoqua” och “water yoga”, så kärt barn har många namn. Man kan göra träningen lite tuffare när man tränar i vatten eftersom alla rörelser blir långsammare och kroppen “bäddas in” i vattnet så att man kan ta i lite extra. Denna sport passar utmärkt till människor som lider av ledgångsreumatism och även de som är gravida. Man behöver heller inte vara simkunnig för att utöva yoga i vatten eftersom vattendjupet bara skall gå till brösthöjd under alla övningar. vattnet skall alltid ha en skön och angenäm temperatur så att man inte fryser och blir stel i leder och muskler. Man skall göra sträckande övningar, komma i harmoni med sin kropp och att vattnet tar bort vikten från delar av kroppen som annars känns tunga och klumpiga.

De flesta övningar funkar i vattnet

Många rehabpatienter blir uppmuntrade och uppmanade att starta med vattenyoga eftersom rörelserna är så skonsamma och mjuka. Barbara Freedman kom på själva idén med vattenyoga vid universitetet Cambridge i USA. Det var en ypperligt bra idé! Om man skall utöva yoga på egen hand rekommenderas att man gör det i en tempererad bassäng med badvakter för säkerhets skull.