Gravidyoga

Som gravid är det kanske extra viktigt att hålla igång med träningen, för att både kroppen och knoppen ska må bra. Men det är inte alltid så enkelt.

Gravidyoga

Trötthet, illamående och några extra kilon som tynger ned en kan få den mest engagerade träningsnarkomanen att pausa träningen och bli en soffpotatis i några månader. Men för att må bra under graviditeten, klara av förlossningen så smidigt som möjligt, och återhämta sig snabbt efter att barnet kommit ut, så är det viktigt att du som gravid håller dig aktiv även om det känns tungt. Yoga kan vara en bra träningsform för dig som är gravid, och därför tänkte jag skriva lite mer om yoga för gravida i den här artikeln.

Varför träna som gravid?

När du är gravid händer väldigt mycket i din kropp, så klart. Du håller ju faktiskt på att bygga en bebis där inne. Med graviditeten följer hormonförändringar som påverkar både ditt psyke och din kropp. Du kommer helt naturligt att gå upp i vikt, vilket kommer göra att du känner dig tyngre än tidigare. Dessutom ökar din blodvolym och ditt behov av syre. Därför är det vanligt att gravida känner sig andfådda och inte orkar lika mycket som tidigare.

Att hålla igång med träningen kan hjälpa dig att orka mer under graviditeten. Dessutom kan träning lindra andra symptom såsom illamående och eventuell stress och ångest. De flesta former av träning fungerar bra även under graviditeten. Ibland kan det dock kännas konstigt eller obehagligt att till exempel springa med gravidmagen. Tänk också på att inte träna för hårt. Lågintensiv träning är bra träning när du är gravid, speciellt om du är otränad sedan tidigare. Det är inte meningen att du ska överanstränga dig och köra slut på dig själv fullständigt. Därför är yoga bra träning för gravida.

 

Varför yoga som gravid?

En sak som gör yoga till utmärkt träning för dig som är gravid är att det är så enkelt att anpassa träningen efter dina förutsättningar. Lyssna på din kropp och känn efter vad du orkar och klarar av just i dag – och gör de övningar som känns rätt för dig. Då lär du dig dessutom att lyssna på din kropp, vilket är bra både under graviditeten och inför förlossningen.

Varför yoga som gravid?

Yoga är bra för gravida eftersom yoga kombinerar träningen med avslappning och meditation. Det kan hjälpa dig att släppa stressen för en stund. Under graviditeten händer inte bara saker med din kropp. Även stora mentala förändringar sätter igång – du ska förbereda dig inför att bli mamma. Yoga erbjuder ett utmärkt tillfälle för att reflektera över det nya livet och kan hjälpa dig att förbereda sinnet. Även den blivande pappan går under graviditeten igenom en mental resa, och kan eventuellt ha nytta av yoga för att bearbeta förändringen och hitta sig själv i sin nya roll som förälder.

 

Tips för yoga som gravid

Slutligen några tips för dig som vill testa yoga som gravid: lyssna på din kropp och ta träningen i din egen takt. Gör vad som känns bra för dig och överansträng dig inte. Drick mycket vatten. Tänkt också på att flera yogaställningar kan användas som förlossningsställningar. Det kan vara en bra idé att fokusera lite extra på dessa och stärka musklerna som används i dessa ställningar – då har du fler alternativ när det är dags att föda.